Marketing & pr voor Fit & Relax Opmeer

Fit & Relax-eigenaren Marco en Mirjam Buis hebben mij begin 2014 gevraagd om de marketing en pr voor de sportschool te regelen. Ik heb een marketing & communicatieplan gemaakt en dit is het eerste concrete wapenfeit: een mooi stuk in het Noord-Hollands Dagblad - geïniteerd door mij en geschreven door een journalist van het NHD - over het feit dat Fit & Relax veel meer is dan een sportschool. Behalve voor tal van sporten kun je er namelijk ook terecht voor allerlei andere behandelingen, zoals massage, osteopathie, voedings- en bewegingsbegeleiding, voetverzorging, kruidengeneeskunde, streetdance en psychosociale hulpverlening. Zelf heb ik een lang artikel en een persbericht geschreven en naar de regionale media gestuurd. Daarnaast zetten we social media in, verspreiden we flyers en wordt op 17 mei een Open Dag georganiseerd. Het doel is om Sportschool Fit & Relax bij iedereen bekend te maken als de 'andere' sportschool, waar de sfeer nog ouderwets gezellig is, waar iedereen zich thuisvoelt en waar je veel meer kunt doen dan alleen sporten.

Terugblik op 2013

"Het jaar 2013 kan de boeken in als een prima jaar. Ik ben echt heel erg tevreden." Aan het woord is Judith Munster. Het is 6 januari 2014, de eerste maandag van  het nieuwe jaar. Een mooi moment om terug te blikken.

Judith lanceerde vorig jaar, vlak voor kerst 2012, haar nieuwe website www.teksthuys.nl waarmee zij zich met name richt op het Midden- en Kleinbedrijf. Denk aan bedrijven die zich dankzij een (vernieuwde) website, een persbericht in de krant, een goede brochure of leuke social media-acties bij een breder publiek in de kijker spelen.

Hoe is het 't Teksthuys het afgelopen jaar zelf vergaan? Judith: "Begin vorig jaar was mijn eigen website, www.teksthuys.nl, klaar. Het was heel fijn om vanaf dat moment eindelijk visitekaartjes uit te kunnen delen en te kunnen zeggen: "Kijk ook even op de website". Dat hebben veel mensen gedaan, met als resultaat een flink aantal nieuwe opdrachten én nieuwe opdrachtgevers. Zo heb ik diverse websites geschreven. Ook heb ik twee uitgeverijen aan mijn klantenkring kunnen toevoegen. Sinds de zomer van 2013 schrijf ik met veel plezier voor het magazine 'Alle Mensen, Zorg & Welzijn in Waterland' en in december is mijn eerste artikel in Nataal verschenen. Nataal is een vakblad voor professionals die met zwangerschap en babyzorg te maken hebben. Als klap op de vuurpijl kreeg ik in december de opdracht om de website voor Tuincentrum De Boet te schrijven, één van de grootste tuincentra van Nederland. Daar ben ik nu druk mee bezig. Echt een superleuke opdracht waar ik hartstikke blij mee ben."

En het jaar 2014? "Dat wordt vast weer een topjaar", lacht Judith. "Toen ik vanmorgen mijn mail opende, zaten er twee nieuwe opdrachten bij: een avond meelopen bij een nachtopvang voor daklozen en een website voor een coachingbureau... twee totaal verschillende dingen. Maar dat is nou precies waarom ik mijn werk zo leuk vind. Al die verschillende onderwerpen, mensen en verhalen. Héérlijk!"

Persbericht geplaatst in de KoggeExpress

Judith Kogge Expres klein Een persbericht schrijven en naar allerlei kranten en websites sturen: werkt dat? Op deze website staat te lezen van wel. Het ene bericht heeft uiteraard meer nieuwswaarde dan het andere, maar niet geschoten is altijd mis. Judith besloot de daad bij het woord te voegen en stuurde een persbericht (zie vorige nieuwsitem) naar diverse regionale huis-aan-huis bladen. Het bericht werd in de KoggeExpress geplaatst. Heel wat mensen bleken het te hebben gelezen: 'Leuk stukje in de krant!'. Al met al leverde het bericht aardig wat positieve 'buzz' op in Hoogwoud en omstreken, en op facebook.

Kortom: wat levert het publiceren van een artikel of bericht in een regionale krant of website nu daadwerkelijk op? Dat is - zoals gezegd - afhankelijk van de nieuwswaarde, maar áls het bericht geplaatst wordt, levert het in ieder geval positieve aandacht op. Door deze publicatie is 't Teksthuys bij veel lezers weer even top-of-mind geworden. Als deze mensen (of iemand die zij kennen) ooit een website, een verhaal, een mediaplan of iets anders nodig hebben, is de kans groot dat ze aan 't Teksthuys denken. Mocht er een opdracht voortkomen uit het krantenbericht, dan laten we u dat natuurlijk weten! Wordt vervolgd...

Klik op de afbeelding om het hele krantenbericht te lezen.

't Teksthuys stuurt persbericht over 't Teksthuys

Een persbericht sturen naar krantjes en/of websites: werkt dat? Ja, zeggen wij van 't Tekshuys. Om de daad bij het woord te voegen stuurden we begin januari het volgende persbericht naar diverse regionale huis-aan-huis-bladen:

’t Teksthuys slaat nieuwe weg in

’t Teksthuys helpt organisaties hun verhaal te vertellen 

Van journalist naar verhalenverteller: met de lancering van haar nieuwe website, www.teksthuys.nl, slaat Judith Munster van ‘t Teksthuys officieel een nieuwe weg in. ‘t Teksthuys biedt organisaties de helpende hand bij het vertellen van hun verhaal en bij het succesvol inzetten van eenvoudige marketingmiddelen.

“Toen ik twee jaar geleden met ’t Teksthuys begon, was ik vooral journalist en schreef ik artikelen voor vakbladen en websites”, vertelt Judith Munster. “Het leukste aan mijn werk vond ik de bedrijfsverhalen. Ondernemers en werknemers vertellen altijd vol passie over hun bedrijf, hun werk en drijfveren. Heel inspirerend. Daar wilde ik meer mee doen. Nu zet ik mijn ervaring als journalist en (hoofd)redacteur in om organisaties te helpen hun verhaal te vertellen.”  

Storytelling, oftewel een goed verhaal, is volgens Munster een krachtig middel voor bedrijven en instanties om hun boodschap over te brengen. “Een goed verhaal geeft overzicht en inzicht: dit is onze organisatie en hier staan we voor. Deze duidelijkheid wekt vertrouwen en geeft een trots gevoel, niet alleen bij de directie, maar ook bij werknemers, klanten en relaties. Een goed resultaat begint dus bij een goed verhaal. Het mooie is: elke organisatie heeft een verhaal, het moet alleen nog verteld worden. Dat is wat ’t Teksthuys doet. Wij brengen de sterke punten van een organisatie in kaart en maken er een duidelijk en toegankelijk geheel van.” 

Daarnaast helpt ’t Teksthuys organisaties op weg naar meer succes door het inzetten van eenvoudige marketingmiddelen. Munster: “We zeggen expres eenvoudige marketingmiddelen, want zo moeilijk is het allemaal niet. De meeste bedrijven hebben wel een website, maar die geeft vaak niet de informatie waar bezoekers of klanten naar op zoek zijn. De eerste stap is het vernieuwen van de website. Denk aan een logische indeling, vlot geschreven teksten en duidelijke foto’s. De tweede stap is het maken van een ‘wie-wat-wanneer-planning’: wie willen we bereiken, welk communicatiemiddel gebruiken we en wanneer gaan we dat doen? Zo kun je als organisatie gericht klanten vinden en binden en de organisatie bekender maken bij een breder publiek.” 

“Als je als organisatie regelmatig positief nieuws verspreidt, zie je dat terug in het bedrijfsresultaat. Veel mensen realiseren zich niet dat er talloze onderwerpen zijn die het waard zijn om met anderen te delen: een nieuw product of dienst, een fusie of samenwerking, een jubileum, een gewonnen prijs, een mooi opgeleverd project… Wij adviseren onze klanten om minimaal twee tot drie keer per jaar een nieuwtje wereldkundig te maken. Hiervoor kunnen ze allerlei kanalen inzetten: social media, de eigen website, nieuwsbrieven of mailings, berichten in vak- en dagbladen en op relevante websites. Waar het om gaat is dat je als organisatie in the picture blijft, waardoor klanten aan jouw producten en diensten denken als ze die nodig hebben. En niet aan die van je concurrent.”

De boodschap van ’t Teksthuys is duidelijk. Investeren in communicatie is belangrijk en hoeft niet duur te zijn. Zeker niet als je de kosten afzet tegen het positieve resultaat. Munster: “In deze economische tijden komt de omzet niet meer vanzelf naar je toe, daar moet je wat voor doen. Dus: Be good and tell it! Heb je een goed product of bedrijf, vertel dat dan ook! Met ‘be good’ zit het meestal wel goed, met ‘tell it’ nog niet. Daar kan ‘t Teksthuys bij helpen.” Meer info: www.teksthuys.nl

 

Over Judith Munster

Voordat Judith Munster in 2010 haar baan als hoofdredacteur van het vakblad Expovisie vaarwel zei en ’t Teksthuys oprichtte, was ze zeventien jaar (freelance) journalist voor diverse vak- en dagbladen en publiekstijdschriften, waaronder de Schager Courant, Tina, Yes, Fashion United en Quality in Meetings. Judith Munster is geboren en getogen in Nieuwe Niedorp. Ze woont en werkt in ’t Teksthuys in Hoogwoud. 

’t Teksthuys. Een goed verhaal.

template joomla by JoomSpirit