Als freelance journalist kom je nog eens ergens. Voor het magazine 'Alle Mensen! Zorg & Welzijn in Waterland' bezocht ik het Wereldtuin-project in Westbeemster. Behalve dat ik op een idyllisch plekje terecht kwam, leerde ik die dag ook een aantal bijzondere vrouwen kennen. Vrouwen uit alle windstreken waarvan de meesten naar Nederland waren gevlucht. Hoe moeilijk ze het in hun eigen land ook hadden, daar hadden ze tenminste nog verwanten. In Nederland leidden de meeste vrouwen een eenzaam leven; ze spraken de taal niet en hadden nauwelijks vrienden en familie om zich heen. Afschuwelijk. In de tuin komen deze vrouwen weer tot bloei. In de Wereldtuin lachen, werken, praten, koken en eten ze samen en ontstaan mooie nieuwe vriendschappen, zowel tussen de vluchtelingenvrouwen onderling als tussen vluchtelingenvrouwen en Nederlandse vrouwen. Ik vond het ontroerend en hartverwarmend om een dag tussen deze bijzondere vrouwen te mogen staan en naar hun verhalen te luisteren.
"Wij knippen niet zomaar je haar. Wij kijken naar je karakter, je uitstraling, naar wie je bent als persoon. We kijken naar de vorm en de kleur van je gezicht, de haardikte, de slag, hoe het valt. En we luisteren: wat vind je mooi, wat wil je uitstralen? Wil je trendy, verrassend of doe maar gewoon?" Ineke Blauw wilde een tekst die bij het vakmanschap en de sfeer van haar kapsalon past. En dat is prima gelukt! Kijk maar eens op www.kapsaloninekeblauw.nl, het zal me niets verbazen als ik je daar binnenkort tegenkom. Want dát is wat een goed verhaal doet. Mocht je naar aanleiding van de website naar Kapsalon Ineke Blauw gaan, laat het me dan even weten...
na een uitgebreid gesprek met eigenaren Marco en Mirjam Buis, begon het schrijven, schaven en schrappen. De grootste uitdaging was om het unieke en onderscheidende van Fit & Relax en met name de mensen die er werken in de tekst te 'pakken'. Bij het omschrijven van alle activiteiten, zoals Zumba, Body-Power, Steps en Indoor-cycling, ging het erom bezoekers van de website 'lekker te maken' om de betreffende sport te gaan doen. Ook een stukje over de geschiedenis van de sportschool, die is gevestigd is in de oude katholieke basisschool in Spanbroek, en de sportieve eigenaren mocht niet ontbreken. Het eindresultaat ziet er prachtig uit. Maar het belangrijkste is natuurlijk dat er sinds de lancering veel nieuwe aanmeldingen via de website binnen komen. Dát is wat een goede tekst doet. Zie www.fitenrelax.nl.
Eén van de leukste dingen om te doen is het interviewen van ondernemers over hun bedrijf. Waarom? Omdat ondernemers altijd vol passie over hun bedrijf en hun drijfveren praten. Over projecten waar ze trots op zijn, over hoe het allemaal begon, over hun toekomstplannen... Stuk voor stuk zijn deze verhalen een enorme inspiratiebron. Voor mij als schrijver, en ook voor de lezers. Het 'gevoel' dat ik tijdens het interview krijg, probeer ik altijd in het verhaal te leggen, zodat ook de lezers denken en voelen: 'dat is mooi' of 'dat is uniek'. Voor Expovisie 611 interviewde ik Paul Pennock van ontwerpbureau oil. Het enthousiasme waarmee hij over zijn werk en over het medium live communicatie sprak, spat van de pagina's af. Heerlijk om te schrijven. Heerlijk om te lezen.
Een jaarverslag droge kost? Dat hoeft helemaal niet! Bij een jaarverslag gaat het erom dat je de achterban op de hoogte brengt van wat je het afgelopen jaar hebt gedaan. Dat kan in cijfers, maar óók in tekst. Bijvoorbeeld met verhalen over zaken die bereikt zijn en wat dat concreet voor betrokkenen betekent. Clup Welzijn Purmerend deed het op die manier. Geen droog jaarverslag, maar een mooie Jaarimpressie; een brochure die kon worden uitgevouwen en waarin werd teruggeblikt én vooruitgeblikt. Aan de ene kant een jaarkalender met de highlights voor het komende jaar: handig om op strategische plekken te hangen. Aan de andere kant interviews met acht totaal verschillende personen, een vrijwilliger, een verstandelijk gehandicapte, een jongere... allemaal met een link naar Clup Welzijn. Het werden acht korte bijzondere portretten. Lees zelf maar.
Een bedrijf waar zorgondernemers terecht kunnen voor advies en hulp bij hun bedrijfsvoering: Martijn Koks zag het helemaal voor zich. Hij wilde niet alleen een adviesbureau zijn die de administratieve kant van de zaak op orde brengt, maar zelf de handen uit de mouwen steken. Samen met de cliënten een kippenhok bouwen of een moestuin aanleggen, een winkeltje of theehuis inrichten en al doende de zorgondernemer coachen. Met zijn jarenlange ervaring in de gehandicaptenzorg én zijn vrijwilligerswerk bij een zorgboerderij in de buurt, die hij bijna vanaf scratch hielp opbouwen, was Koks de aangewezen persoon om dit te doen. Een fantastisch idee, vond ik. Vooral omdat zoiets nog helemaal niet bestond. Toen Martijn Koks mij voor het schrijven van zijn website benaderde, wist ik niets van zorgboerderijen. Hij heeft me op mijn verzoek rond geleid op 'zijn' vrijwilligers zorgboerderij. Prachtig om te zien hoe verstandelijk gehandicapten helemaal opleven in een landelijke omgeving, waar ze dieren mogen verzorgen, paard mogen rijden, op het land mogen werken, maar ook kunnen schilderen, timmeren, knutselen, toneel spelen en wat al niet meer.
Toen de hoofdredacteur van Fashion United Magazine me vroeg om Jan Boelo te interviewen had ik nog nooit van hem gehoord. Ik surfde het internet af om informatie over hem te vinden en het werd me al snel duidelijk dat dit wel een hele bijzondere jongeman moest zijn. Maar ook een hele gewone jongeman. Want Jan Boelo woont in een dorpje in Groningen en is niet van plan om naar het westen te verhuizen. Dat sprak me aan. Zo glitter en glamour als de kleding die hij ontwerpt, zo toegankelijk en onbevangen is Jan Boelo zelf. Het gesprek - en dus ook het verhaal - werd net zo leuk als ik me had voorgesteld.
Ik ben de afgelopen jaren bij heel wat bedrijven over de vloer geweest om over hun marketing- en communicatiebeleid in het algemeen en hun beursdeelnames in het bijzonder te praten. Sommige daarvan waren grote merken, zoals Heineken, 3M en Remia. De marketing managers die ik dan interview zijn zulke doorgewinterde vakmensen dat het interview vaak binnen een uur klaar is. In die tijd geven ze precies de juiste hoeveelheid informatie die ik voor het artikel nodig heb, niets meer en niets minder. Dat levert snelle to-the-point verhalen op. Eén van die verhalen is dat van Sanex, dat in Expovisie nummer 612 verscheen.
Ik gun elke ondernemer de vooruitziende blik van Rob den Hartog, dan zouden er een stuk minder faillissementen zijn. Toen het in de reisbranche minder ging, stapte hij over naar de incentivewereld. En ruim voordat het met die markt bergafwaarts ging, beproefde hij zijn geluk in andere bedrijfstakken (premiums & gadgets) en werelddelen (China). Met succes. Voor het vakblad Quality in Meetings, oftewel QM, mocht ik Rob den Hartog interviewen. Hoewel hij de volgende dag voor drie weken naar China zou afreizen en nog allerlei belangrijke zaken moest regelen, nam hij ruim de tijd voor het interview en daarna voor de fotograaf. Ook gaf hij nog even een rondleiding door het bedrijf. Van stress was geen sprake. Sterker nog, hij was de rust zelve. Bewonderenswaardig.
’t Teksthuys. Een goed verhaal.